Ilu dawek Pewności Siebie potrzebujesz?

Iwona Kubis

Pewność Siebie to właśnie ten element wiary, że po przeczytaniu tego wpisu  i zastosowaniu metod może ci się udać. Uda Ci się. Jak się czujesz, gdy to czytasz?
Jeśli masz problem z uwierzeniem, spróbuj w inny sposób. Pomyśl: A co mi szkodzi spróbować?
Zacznij ostrożnie od budowania takiego właśnie przekonania: Może mi się udać.
To etap przedwstępny  jeśli jeszcze nie potrafisz powiedzieć (wierząc w to!): uda mi się.

Pierwsza dawka Pewności Siebie

Być może przeczytałeś już niejedną książkę o tym jak być pewnym siebie, śmiałym, kreatywnym, towarzyskim i efektywnym.

Nie pomogło? To niczego nie przesądza.

 Być może nie działałeś w ogóle lub działałeś w niewłaściwy sposób.

Zapoznaj się z tym, co mam do powiedzenia i po prostu zacznij działać.

Teraz może Ci się udać!

Uda Ci się!

Uda Ci się na pewno (jeśli tylko uwierzysz)!

Druga dawka Pewności Siebie

Dotyczy tego, czy w ogóle chcesz większej pewności siebie.

NIE)ŁATWE PYTANIA, czyli zrób sobie wstępny test. 

Odpowiedz na pytania i po prostu przeanalizuj odpowiedzi. Test nie ma arkusza rozwiązań ani punktacji.

Zastanów się przez chwilę i odpowiedz:

  • Kto decyduje o tym, czy dana czynność jest dla Ciebie przyjemna czy nieprzyjemna?
  • Kto ustala Twoje cele?
  • Czy planujesz robić to, co lubisz?
  • Czy robisz to, co lubisz?
  • Czy lubisz to co robisz? (np. swoją pracę)?
  • Czy to, co robisz wpływa na efektywność, na Twoje zadowolenie i komfort mojego życia?
  • Czy to, co robisz wpływa na Twoją pewność siebie? W jaki sposób wpływa?
  • Z jakimi ludźmi masz najczęściej do czynienia? (narzekacze, optymiści, zazdrośnicy)

Te pytania są ważne i istotne właśnie na tym etapie, ponieważ na początku musisz, tak, MUSISZ zdecydować, czy dokonasz podstawowych zmian w swoim otoczeniu tak, aby wspierało Cię w rozwoju.

„Musisz” – rzadko  tutaj będziemy używać tego słowa,  będziemy stawiać na „chcę”, ale w tym przypadku słowo to jest naprawdę istotne bo posiada MOC DETERMINACJI, która jest niezbędna na początku! O ważności MOC-y już wspominałam i będziemy jeszcze do tego nawiązywać.

Jak przejść pomost pomiędzy „Muszę” i „Chcę”, wyjaśniam poniżej. Długo zastanawiałam się, prowadząc szkolenia czy  zajęcia terapeutyczne, jak sprawić, by ludzie poczuli, że chcą, a nie muszą. Jak wpłynąć na motywację „od środka”.

Pewnego razu, rysując na flipcharcie model Muszę – Chcę,wskazałam na przejściowy stan, taki „pomost” pomiędzy tymi dwoma stanami.

Tym stanem jest…

MOGĘ

I kiedy masz taką sekwencję:

MUSZĘ-MOGĘ-CHCĘ

Okazuje się, że wejście w stan „chcę” jest dużo łatwiejsze (czasami w ogóle jest to jedynie możliwe) przez stan „mogę”.

Bardzo trudno wmówić sobie, że jak muszę to chcę. Nie wierzysz? To spróbuj przekonać kogoś, kto czuje się zmuszany do czegoś, słowami: Ależ moja droga, Ty na pewno chcesz tego, chcesz, ale jeszcze o tym nie wiesz i dlatego Ci się tak wydaje, że musisz.

Jeśli Ci się to uda, koniecznie do mnie napisz i opisz jaką technikę stosujesz! Kupię tę technikę od Ciebie. Z moich doświadczeń (25 lat pracy z zespołami ludzkimi, coachingu, motywacji, doradztwa i terapii)  wynika jednak, że to nie działa… A co działa?

Właśnie ten pomost.

Najlepiej wypróbuj na sobie. Jeśli jesteś w stanie

MUSZĘ

muszę, ale…. Mam dość,  nie chcę, nie chce mi się, mam tego dość, dlaczego mnie zmuszają etc

Zadaj sobie pytanie:

Czy ja w ogóle mogę to zrobić?

STAN „mogę” oznacza: czy mam umiejętności, narzędzia, czas, sposobność, miejsce etc.

I z tego stanu jest już dużo bliżej do stanu chcę.  Uwaga: może nie udać się za pierwszym razem. Ale to dokładnie tak jak z nauką pływania, jazdy rowerem czy manewrem parkowanie tyłem.

Dlatego częściej będziemy korzystać z „chcę” bo nauczysz się przechodzić do tego stanu ze stanu „muszę”. Jak szybko to zrobisz – zależy od Ciebie. Czy to się w ogóle opłaca? Pewnie! Każdego z nas, co jakiś czas spotykają czynności i zadania, których nie chcemy, a musimy.

Wracając do budowania pewności siebie….

Spotkałaś się może ze stwierdzeniem, że rzeczy nie są z gruntu ani dobre ani złe? To my nadajemy im określone znaczenia… (za A.Robbinsem).

W tym miejscu raz jeszcze pomyśl i odpowiedz sobie na kolejne dwa pytania:

  • Czy chcę zmieniać stan obecny?
  • Dlaczego chcę go zmienić?

Jeśli nie chcesz niczego zmieniać i masz istotne  powody dla których chcesz aby wszystko pozostało tak, jak jest – wypisz je w swoim notatniku.To pytanie potrzebne Ci było po to, by poznać swoje ewentualne opory  i mentalne ograniczniki.

A może wolisz wypisać powody, dla których chcesz, by  Twoje życie uległo przemianie, chcesz zyskać większą pewność siebie i skuteczność w działaniu. Mam nadzieję, że odpowiedź brzmi „tak”, skoro jesteś tutaj.

Zapisz te powody.

Wymienione powody mogą dotyczyć sfery zawodowej, osobistej, emocjonalnej, intelektualnej lub kilku na raz. Ważne, że je dostrzegasz i że przyczynią się one do trwałej zmiany w Twoim Systemie Organizacji Osobowości i wpłyną na powstanie Osobistego Modelu Pewności Siebie.

Wybór i późniejsze stosowanie odpowiedniego horyzontu czasowego determinuje nasz sposób podejmowania decyzji. Jak to zazwyczaj bywa – początki są najtrudniejsze, często zniechęcające i nadal nie możesz zobaczyć końcowego sensu efektu. Ale pamiętaj, że robisz to dla Siebie i przede wszystkim dla Siebie!

ZADANIE DOMOWE

Być może zadajesz sobie pytanie: A co ja właściwie zyskam jak nabiorę tej „pewności siebie”?

Co zyskasz? o korzyściach z pewności siebie już była wcześniej mowa,   ale najlepiej jak sam/a wskażesz swoje własne korzyści.

Z poniższej listy wybierz to, na czym Tobie zależy:

 

  • Działając pewnie i efektywnie – będę mieć więcej czasu (dla siebie, bliskich osób, na czynności przyjemne)
  • Zyskam więcej zadowolenia i satysfakcji z życia
  • Zacznę zarabiać więcej pieniędzy
  • Chcę pozwolić sobie mniej pracować
  • Pozwolę sobie więcej odpoczywać i „nic nie robić” nie mając przy tym wyrzutów sumienia
  • Zacznę się częściej uśmiechać
  • Będę bardziej zadowolona/y ze swojego wyglądu
  • Będę mieć więcej wiary w siebie
  • Będę się bardziej podobać innym, wzbudzać sympatię  Będę z siebie dumna/dumny, ze mi się udało!
  • Inni ludzie będą dla mnie milsi (albo zacznę to zauważać, mając więcej pewności siebie!)
  • Ja będę milsza/milszy dla innych
  • Chcę umieć odmawiać i nie zadręczać się tym, że to w ogóle robię!
  • Chcę się cieszyć ze zwykłych rzeczy i będę to robić!
  • Będę chodzić prosto i podniesioną głową
  • Będę mieć odwagę odezwać się w nieznajomym towarzystwie
  • Będę częściej zabierać głos w dyskusji
  • Będę bronić własnego zdania w sposób asertywny
  • Nauczę się odmawiać
  • Nauczę się śpiewać z radości pod prysznicem albo prowadząc samochód
  • Będę w restauracji zamawiać to co, chcę, a nie to co inni
  • Będę ubierać się tak jak lubię
  • Będę mieć czas na swoje hobby
  • Założę mini /lub szorty nawet jeśli nie podobają mi się moje nogi
  • Przestanę bać się moich kompleksów
  • Zaakceptuję siebie w pełni i w całości
  • Polubię siebie
  • Pokocham siebie
  • Powiem to swojemu odbiciu w lustrze

 

Iwona Kubis

 

2 przemyślenia nt. „Ilu dawek Pewności Siebie potrzebujesz?”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *