Za oczywistość należy uznać stwierdzenie, że każdy z nas wyznacza sobie cele. Trudności pojawiają się jednak w chwili, gdy przychodzi do ich realizacji. Kiedy zaczyna brakować nam konsekwencji, uporu i determinacji w dążeniu do ich spełnienia. Z pomocą przychodzą nam pewne narzędzia, które znacząco ułatwiają zarówno samo wyznaczanie celów, jak i trwanie przy ich realizacji.
Cele trzeba wyznaczać okresowo i powtarzalnie. Jedynie cel życiowy wyznaczamy raz na „całe życie” lub na dłuższy okres i realizujemy go przez miesiące a nawet lata. Najprostszym a zarazem skutecznym narzędziem do wyznaczania celów jest tzw. CC – Czteropolówka Celu.
Pamiętaj, że zgodnie z Zasadą Pareto :
Tylko 20% wszystkich celów zawodowych i prywatnych to CELE STRATEGICZNE czyli Wyznaczniki Życiowego Sukcesu. Ich realizacja zapewnia 80% satysfakcji, dlatego przyznaj im najwyższy priorytet. Zadawaj sobie pytania! Używaj:
Techniki 3 ważnych pytań: Określanie celu
- Co (obecnie) robię?
- Po co (dlaczego) robię to, co robię?
- Czy odczuwam satysfakcję/zadowolenie z powodu tego, co robię?
Analizuj siebie i swoje cele
Zapewne słyszałeś o metodzie zwanej Analizą SWOT używanej zazwyczaj w działalności doradczej (consulting) jako technika diagnozy organizacji. Nazwa pochodzi od pierwszych liter angielskich słów:
STRENGHTS – MOCNE STRONY (czynniki wewnętrzne pozytywne) – atuty – to walory , które w sposób pozytywny wyróżniają w otoczeniu i spośród konkurencji.
WEAKNESSES -SŁABE STRONY (wewnętrzne negatywne) – są konsekwencją ograniczeń zasobów i niedostatecznych kwalifikacji.
OPPORTUNITIES – SZANSE (zewnętrzne pozytywne) – to zjawiska i tendencje w otoczeniu, które odpowiednio wykorzystane staną się impulsem do rozwoju oraz osłabią zagrożenia.
THREATS – ZAGROŻENIA(zewnętrzne negatywne) – to wszystkie czynniki zewnętrzne, które postrzegamy jako bariery dla rozwoju, utrudnienia, dodatkowe koszty działania.
Proponuję Tobie wykorzystanie tej metody do samoanalizy. Narzędzie takie nazywam w swojej pracy Analizą Auto-SWOT
Przeprowadzając analizę trzeba dokonać diagnozy – określić silne i słabe strony firmy oraz prognozy – opisać szanse i zagrożenia.
W efekcie analizy otrzymujemy cztery listy: silnych stron organizacji (które należy wzmacniać), słabych stron (które trzeba niwelować), szans (które należy wykorzystywać), oraz zagrożeń (których należy unikać).
Kto Ci może pomóc w osiąganiu celu?
Oczywiście przede wszystkim Ty sam. Jednak warto wspierać się pomocą osób, które taki sam cel już osiągnęły. Znają szanse i zagrożenia, wiedzą , gdzie SA „czarne dziury”. Co robić, a czego nie robić.
Chcesz wiedzieć, czy jesteś osobą, która ma szanse osiągać praktycznie wszystko, co zaplanuje? Tak?
To odpowiedz na 3 ważne pytania:
- Czy wyznaczasz swoje cele?
- Czy zapisujesz swoje cele?
- Czy osiągasz swoje cele?
Jeśli na wszystkie 3 pytania odpowiedziałeś “Tak”, to należysz do osób, które mogą osiągnąć wszystko, czego zapragną. Jeśli natomiast nie udało Ci się odpowiedzieć twierdząco na powyższe pytania, to :
Zacznij planować konsekwentnie i pisemnie swoje cele, a zaczniesz je osiągać!
Czasami musisz skorzystać z objazdu by dotrzeć do celu
Co to oznacza? Że robimy plan i potem go omijamy? No nie do końca. Jeśli plan działa prawidłowo i każdy jego [punkt i pod-cel da się zrealizować – działasz wg planu.
Jeśli jednak wciąż nie udaje Ci się przybliżyć do Celu mimo usilnych działań i masz wciąż wrażenie, że nie osiągasz nawet „pod-celów” to oznacza, że czas na korektę kursu!
Korekta kursu
Jeśli przez dłuższy czas przy zastosowaniu prawidłowych założeń nie przybliżasz się do celu – to znaczy, że czas zmienić działania lub ich część. To właśnie nazywamy korektą kursu. Korekty kursy są nieodłączną częścią dobrego planu działania.
Wyobraź sobie człowieka, który próbuje już kolejny raz wbić w ścianę gwóźdź. Ma młotek i gwóźdź. Trzyma gwózdź pod odpowiednim kątem, ale .. odwrotnie – łebkiem do ściany. Jak myślisz, czy uda mu się wbić ten gwóźd, jeśli nie zmieni działania?
- Przestań trzymać się uparcie tego, co raz wymyśliłeś, nawet jeżeli wówczas wydawało się to najlepszym rozwiązaniem.
- Zmieniaj swoje działania, jeśli nie zbliżasz się do celu.
- Szukaj dobrych, szybkich „objazdów”.
- Pytaj o drogę (np. te osoby, które znają „skróty”)
Powodzenia!
I pamiętaj nie tylko „cel uświęca środki” – ale środki uświęcają cel!
Iwona Kubis